Summa sidvisningar

söndag 19 januari 2014

Förvärkar..

är tydligen svaret på vad jag trott va inbillning när jag imorse vaknade med menssmärts-liknande känningar i mage och lite bak i ryggen. Som för övrigt inte gick över och jag trodde det va en fis på tvären eller att jag inte kissat på några timmar eftersom jag sovit :P
Frågade en bekant hur förvärkar ter sig och beskrev mina känningar under dagen, då jag även haft ett väldigt tryck neråt, typ "mensöm" i magen mellan de topparna när det känns mest samt öm eller vad man ska säg på insida lår. Känns även som jag ska kissa på mig fast jag nyss varit på toa och sammandragningarna har ändrat karaktär, mer intensiva, mer annan form på magen och mycket mer påtagliga. Japp, förvärkar uppenbarligen! :)
Har en vän som nyss fått en pojk och hon hade massa förvärkar, jag hade då bara haft mycket sammandragningar men ingen smärta alls och har tänkt och funderat på hur jag ska veta skillnaden. Nu vet jag. Har dock sedan mensens debut levt med fruktansvärda menssmärtor så förväntade mig att de skulle vara betydligt starkare och göra mycket mer ont. MEN antar att jag har att vänta hehe :)
Rörelsemönstret på Pricken (arbetsnamnet) har förändrats lite vissa dagar också, tycker att hen rör sig mindre på de tider som hen tidigare gjort. Härom kvällen blev jag riktigt orolig då jag inte kunde minnas när jag kännt Pricken röra sig sist och trots mina buffningar på magen inte fick någon respons alls nästan mer än en ytte pytte lite puff. Hicka brukar hen göra också så fort jag ligger ner och drar upp benen mot mage, men ingenting den gången. Var nästan mitt i natten då och tänkte att jag avvaktar till dagen efter men sen kände jag Pricken röra sig mer o mer och har nu avvaktat eftersom jag tycker det har ökat mer till som tidigare.
Fick till mig att jag kanske skulle ringa förlossningen och rådfråga angående förvärkarna och så, men avvaktar med det också, tror inte alls det är så nära. Ska till barnmorskan på måndag (har jag för mig) så tänkte vänta tills dess och pratar med henne. Om inget förändras åt riktning: mer ont, eller så förstås :)
Är lite orolig dock att jag kommer vänta för länge med att kontakta förlossningen eftersom jag som tidigare nämnt levt med väldigt hög menssmärta. Men kan ju va så att värkar känns helt annorlunda och jag kanske inte tål så mycket alls när det väl sätter igång :) Återstår att se!

Är det någon där ute som vill dela med sig av sina värkerfarenheter så shoot!

Samt, någon som vet hur lång tid innan förlossning man kan ha förvärkar ?!

Nej nu blir det sängen, sovit såå hackigt senaste dygnet.
Natti!

Over and out!

/Nea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar